Cloud-omgeving Nocore sinds kort versleuteld met Multi Factor Authenticatie
De cloud-omgeving van Nocore is sinds augustus extra beveiligd door Multi Factor Authenticatie (MFA). Hiermee zetten we een nieuwe, waardevolle stap op het gebied van cybersecurity.
Multi Factor Authenticatie is een dubbele beveiligingsmethode waarbij de gebruiker naast een wachtwoord ook een telefoon nodig heeft. “Je gebruikt bij deze methode iets dat je weet en iets dat je bezit om op die manier meer veiligheid in te bouwen en het hackers lastiger maakt om je account te kraken”, legt Jan-Willem Spuij, technisch directeur van Nocore uit. “Stel, je wachtwoord wordt ontvreemd, dan heeft de dief alsnog je telefoon nodig om het appje met code op te ontvangen. En als je telefoon wordt gestolen, dan heb je dus het wachtwoord nodig om de app te kunnen verzenden.”
Nocore zette deze stap omdat Multi Factor Authenticatie daadwerkelijk een veilige methode is. “Uit onderzoeken blijkt dat er veel minder accounts worden gehackt wanneer zij beveiligd zijn door Multi Factor Authenticatie. Daarnaast zijn we van mening dat we klanten moeten beschermen. Het is ook een eis van onze cybersecurityverzekering die we hebben afgesloten voor onze klanten. Maar ik vind het hoe dan ook noodzakelijk, ook als deze eis er niet was geweest. We werken met persoonsgegevens, dus moet je je data extra goed beveiligen.”
Volgens Jan-Willem moeten gebruikers er altijd bedacht op zijn dat hun gegevens gehackt kunnen worden. “Het is een veilige methode, maar er ligt natuurlijk ook een stukje verantwoordelijk bij de gebruiker. Het is bijvoorbeeld niet zo handig om je telefoon en wachtwoord van de cloud bij elkaar te bewaren. Als je telefoon wordt gestolen dan wordt het dieven wel erg makkelijk gemaakt. Ook is het slim om bij controlevragen die je kunt instellen om je account te herstellen de meest moeilijke uit te kiezen. Misschien weten meer mensen hoe je moeder heet bijvoorbeeld, maar niet wat de naam van je eerste huisdier was.”
Ten slotte wil hij benadrukken dat de helpdesk is getraind om met cybercriminaliteit om te gaan. “Ten eerste vragen wij nooit om wachtwoorden, ten tweede vragen wij om ook met de bevoegde persoon vanuit de organisatie te spreken. Als iemand anders opbelt zal de helpdesk dus altijd bij deze persoon checken of er inderdaad sprake is van bijvoorbeeld een vergeten wachtwoord. Op die manier dragen we eraan bij dat de online veiligheid van onze klanten zoveel mogelijk gewaarborgd blijft.”
Wilt u meer weten over de clouddiensten van Nocore? Klik dan hier. https://www.nocore.nl/nocore-cloud